Jak dbać o akumulator? Info

Kupisz u nas części samochodowe i akumulatory samochodowe, ponieważ jesteśmy dużym sklepem w Siedlcach. Ponadto lubimy dzielić się wiedzą z naszymi klientami i co jakiś czas będziemy zamieszczać nowe informacje jak powinieneś zadbać o swoje auto. Tutaj możesz znaleźć infomacje jak dbać o akumulator. Dodatkowo tutaj przeczytasz jak działa akumulator.

Czy byłeś już w sytuacji, że spod maski samochodu dobiegało głośne brzęczenie i nic poza tym kiedy próbowałeś go uruchomić? W takiej sytuacji pomogą Ci kable rozruchowe. Ale Ty musisz wykonać kolejny ruch kiedy dojedziesz do domu. Nadszedł czas, żeby zacząć dbać o akumulator.

Akumulatory samochodowe mają skończony okres eksploatacji. Niedoładowania, przeładowania i przegrzewanie, wszystkie te czynniki niszczą akumulator, a słabe połączenia elektryczne sprawiają, że nawet najlepszy akumulator będzie miał problemy, żeby wykonywać swoje zadanie.

Jak dbać o akumulator? Sprawdź czy jest naładowany.

jak dbać o akumulator? Sprawdzenie napięcia woltomierzem

Czy napięcie wynosi 12.6V?

Zacznij każdy program obsługi akumulatora od sprawdzenia napięcia otwartych komór przy pomocy dedykowanego testera akumulatorów lub woltomierza. Z wpełni naładowanym akumulatorem i wyłączonymi wszystkimi urządzeniami pobierającymi prąd (wyłącz światła, brzęczyk ostrzegawczy, itp.) napięcie na zaciskach powinno wynosić 12.5 do 12.6 V. Jeśli akumulator nie jest całkowicie naładowany, ale wciąż wystarczająco aby włączyć silnik, możesz zobaczyć napięcie bardziej zbliżone do 12V.

Jeśli akumulator pokazuje mniejsze napięcie lub nie pokaże naładowania, nadszedł czas aby chwycić za areometr. (Jeśli kiedyś zastanawiałeś się kiedy używa się areometr, to właśnie teraz.) Urządzenie to sprawdza proporcje kwasu siarkowego i wody w elektrolicie, co jest dokładnym wskazaniem poziomu naładowania. Zdejmij czapki z akumulatora – jeśli możesz. Dolej wodę destylowaną do każdej celi, w której poziom elektrolitu nie dotyka dna gniazda napełniania. Używaj tylko wody destylowanej. Minerały w wodzie z kranu spowodują obniżenie pojemności akumulatora.

Jak dbać o akumulator bezobsługowy? W tym typie akumulatora możesz nie zobaczyć żadnych czapek. Twierdzi się, że te akumulatory nigdy nie potrzebują, aby dolać do nich wodę. Prawdą jest, że mają nieco inną chemię, która zużywa mniej wody i stężenie elektrolitu w komorach jest większe na wierzchu płyt, ostatecznie tym akumulatorom skończy się woda i umrą. Przyjrzyj się uważnie i zobacz czy istnieje sposób, żeby wyiągnąć zestaw czapek. Moga być one ukryte pod naklejką, która może zostać przecięta. Inne są szczelnie zamknięte na stałe.

Jeśli poziom elektrolitu jest bardzo niski podejrzewaj, że system ładowania generuje za duży napięcie (woltaż(V)). Maksymalne napięcie jakie powinieneś zaobserwować na klemach akumulatora przy wpełni naładowanym akumulatorze i silniku pracującym sporo powyżej wolnych obrotów wynosi około 14.6 V. Kolejną przyczyną niskiego poziomu elektrolitu jest nadmierne nagrzewanie. Kierowcy jeżdżący na serokościach geograficznych jak np. Pas Słońca (południowa część Stanów Zjednoczonych) powinni dopełniać akumulator samochodowy regularnie, ponieważ temperatura pod maską wzrośnie o wystarczająco dużo, aby bardzo szybko odprowadzić wodę z akumulatora, nawet jeśli system ładowania pracuje poprawnie. Jeśli Twój pojazd posiada izolator wokół akumulatora, upewnij się, że jest na miejscu i w dobrym stanie.

Jak dbać o akumulator przy użyciu aerometru

Akumulator rozładowany

Jak używać areometr? Przy poprawnym poziomie elektrolitu zassij tyle elektrolitu z akumulatora, aby zakryć pływak w areometrze. Zostaw spód areometru w komorze, aby wszystkie krople skapywały spowrotem do środka. Nie rozlej elektrolitu na siebie ani na samochód – wyżre dziury w ubraniach lub zejdzie farba. Noś okulary ochronne. Jeśli cokolwiek Ci się rozleje natychmiast spłucz dużą ilością wody. Stuknij lekko, żeby wszystkie bąbelki przyczepione do pływaka wypłynęły na powierzchnię. Odczytaj ciężar właściwy elektrolitu na dole skali areometru. W pełni naładowany akumulator powinien wskazać ciężar właściwy wynoszący przynajmniej 1.265. Co ważniejsze wszystkie 6 cel powinny wskazać bardzo podobne wyniki. Jedna cela ma wynik niższy niż pozostałe pięć o 0.05 lub więcej? Idź zakupić nowy akumulator.

Jeśli akumulator jest rozładowany nie możesz przeprowadzić dalszej diagnozy. Ładuj akumulator aż napięcie obwodu otwartego będzie wynosić 12.6 V. Unikaj szybkiego ładowania, ponieważ duży prąd może odkształcić płyty. Jeśli akumulator jest bardzo rozładowany, nie należy używać alternatora pojazdu do jego naładowania poprzez użycie przewodów rozruchowych do jego uruchomienia i zostawienia pojazdu na chodzie – alternator nie jest przeznaczony do produkowania takiej ilości prądu przez tak długi okres czasu i może ulec uszkodzeniu. Używaj prostownika. Jeśli akumulator jest bardzo rozładowany jego wewnętrzny opór będzie duży i może nie przyjmować ładowania. Upewnij się, że prostownik daje przynajmniej 13.5 V i czekaj. Opór wewnętrzny akumulatora spadnie, a prąd ładowania wzrośnie do normalnego poziomu. Pamiętaj, aby nie przeładować i nie gotować elektrolitu. I nigdy nie pozwól w pełni rozładowanemu akumulatorowi być w takim stanie przez długi czas – wzmaga to zasiarczanie płyt ołowianych.

Nie zostawiaj rozładowanego(!) akumulatora w temperaturach zamarzania. Jego elektrolit głównie składa się z wody, która zamarznie i uszkodzi płyty znajdujące się wewnątrz. Zabierz rozładowany akumulator do ciepłego otoczenia tak szybko jak to możliwe, a wtedy natychmiast naładuj. Nawet jeśli oznacza to wymontowanie akumulatora z pojazdu lub holowanie pojazdu do miejsca, gdzie będzie ciepło (np. garaż).

Jak dbać o akumulator krok 2 – wyczyść go!

Jeśli akumulator przeszedł wszystkie powyższe testy, a Twój samochód wciąż nie odpala jak należy, możesz mieć problemy z okablowaniem. Zostawię temat problemów z rozrusznikiem na inny artykuł. Teraz nadszedł czas na generalny remont zacisków i kabli.

czyszczenie sodą oczyszczonąJak dbać o akumulator samochodowy ? dogłębnie! Zacznij od delikatnego czyszczenia zacisków akumulatora i powierzchni przy pomocy garstki sody oczyszczonej, odrobiny zimnej wody i starej szczoteczki do zębów. Następnie dokładnie spłucz. Teraz zneutralizowałeś większość kwasu siarkowego, który zebrał się w pobliżu Twojego akumulatora, więc nie dostanie się on na Twoje ręce, ubrania albo do oczu.

narzędzie do zdejmowania zacisków

Narzędzie do zdejmowania klem

Usuń klemy z akumulatora luzując śruby zaciskowe. Nie chce zejść? Klemy często zostają przymocowane do słupka prawie na stałe. Nie stukaj w nie i nie próbuj jej podważyć – słupek jest wykonany z ołowiu miękkiego jak słupek margaryny i niebezpiecznie łatwo jest go zerwać równo na wysokości górnej obudowy akumulatora. Wtedy akumulator będzie nadawał się do złomowania. Wydaj kilka złotych na narzędzie do zdejmowania zacisków.

 

jak dbać o akumulator? czyszczenie szczotką drucianą

Ta niedroga szczotka druciana, po wyczyszczeniu zostawi połyskującą powierzchnię z niskim oporem elektrycznym i dobrą przewodnością.

Teraz oczyść klemy i słupki znowu używając sody oczyszczonej i wody. Następnie wyczyść całą górną część akumulatora używając kilku kropli detergentu i dużej ilości wody. Jakikolwiek bród zebrany na górze akumulatora przyciągnie wilgoć. Wilgotna warstwa brudu będzie przewodzić niewielką ilość prądu elektrycznego z jednego słupka do drugiego nieustannie rozładowując akumulator nawet jeśli pojazd będzie wyłączony. Utrzymuj swój akumulator samochodowy czysty i suchy.

Kontynuuj używając narzędzi po czyszczeniowych. Ta dwustronna szczotka z drucia powinna zostać użyta, aby metal na obu słupkach i wnętrzu klem był jasny i błyszczący. Załóż klemy spowrotem unikając nadmiernego zaciskania.

Jak dbać o akumulator? – nie kupuj uniwersalnych klem.

zabezpieczenie klem wazeliną

Zakończ powłoką smaru lub wazeliny na zaciskach, aby utrzymać je suche.

Jeśli zacisk lub okablowanie wygląda tandetnie należy go wymienić. Kiedy rozrusznik zaczyna pracować te elementy przewodzą kilkaset amperów – więcej niż niektóre spawarki łukowe. Unikaj uniwersalnych zamienników obejm, z wyjątkiem napraw awaryjnych. Używaj prawidłowo uformowanych obejm i grubych przewodów, które możesz dostać w prawie każdym sklepie. Słupki plusa i minusa różnią się odrobinę rozmiarem – nie zamieniaj klem, ponieważ nie będą pasowały prawidłowo.

W sytuacji, gdy wykonałeś wszystkie kroki z naszego krótkiego poradnika ‚jak dbać o akumulator’ i nie przyniosło to pożądanych efektów jest duża szansa na to, że będziesz potrzebował zakupić nowy akumulator. Sprawdź nasze ceny.