Jak bezpiecznie jeździć autem zimą

Poradnik jak bezpiecznie jeździć autem zimą: wskazówki, żeby przetrwać lód i śnieg

jak bezpiecznie jeździć autem - obrazek opony zimowej

Globalne ocieplenie nie oznacza, że wszyscy będziemy żyli w tropikach w ciągu najbliższych pięciu lat. W rzeczywistości intensywny śnieg i wszechobecny lód zimą w Polsce mamy co roku. Nie uchronimy się przed tym i musimy po prostu się na to przygotować.  Moim zdaniem powinno ignorować się tych wszystkich szaleńców siejących zamęt z globalnym ociepleniem, ludzie nie mają aż taiego dużego wpływu na klimat, który zmienia się znacznie od milionów lat, ale zgadzam się z tym, że ktoś powinien coś zrobić z samochodami, wzdętymi krowami, lakierem do włosów i wszystkimi innymi rzeczami, które mogą w mieć wpływ na powiększanie się dziur w powłoce ozonowej. Morał jest taki: Przyzwyczaj się do śniegu. Myślisz, że Ty i Twój samochód jesteście dobrze przygotowani? Poniżej kilka wskazówe na temat jak bezpiecznie jeździć autem zimą, o których warto pomyśleć.

Jak bezpiecznie jeździć autem zimą

Jazda porą zimową nie jest tak trudna jak ludzie myślą, że jest. Potrzeba tylko trochę więcej koncentacji i świadomości tego co robimy. Jeździj jakbyś chodził na palcach po lodzie, ponieważ może się okazać, że będziesz to robił. Kierując używaj małych, powolnych ruchów. Hamuj łagodnie, jedź jakbyś pod pedałem gazu było jajko i jeśli wpadniesz w poślizg skręć kierownicę w stronę, w którą chcesz pojechać i utrzymuj stały, lekki nacisk na pedał gazu. Jeśli wpadłeś poślizg bokiem hamulec nie jest pedałem, który należy wcisnąć. Pogorszy on tylko sytuację. Kiedy hamujesz w linii prostej i pedał zacznie pulsować lub zgrzytać, nie zwalniaj nacisku. Trzymaj pedał w podłodze. Ten hałas oznacza, że nie blokujące hamulce działają.

Najważniejsze: zwolnij. Nie wychodź z domu, chyba że to konieczność (to jest wspaniała rada niezależnie od tego jaka jest pogoda – będą Ci wdzięczni inni stojący w korkach na drogach). Rozglądaj się we wszystkich kierunkach, jeździj obronnie i trzymaj się z daleka od narkotyków i tłuszczów trans (smażone fast-food, margaryna, etc.)

Akumulator

Każdy inżynier Ci powie prostą prawdę: jeśli masz słaby, zawodny akumulator nic się nie poprawi, jeśli będziesz to ignorował. Akumulator samochodowy jest jednym z naszych ulubionych komponentów samochodu i tym, na którego nigdy nie żałujemy żadnej wydanej złotówki, ponieważ alternatywa do posiadania dobrego akumulatora w samochodzie – Twój samochód nie chce zapalić, a Ty i Twoja rodzina umieracie z zimna – jest nieprzyjemna. Jeśli posiadasz świeży akumulator, a on wciąż się rozładowuje, sprawdź swój układ elektryczny i układ ładowania w poszukiwaniu problemów. To nie jest coś co da się odkładać na później. Możesz też przeczytać nasz poradnik jak zadbać o akumulator, żeby służył Ci dłużej. Nie ma wielu gorszych dźwięków niż ten oznajmiający koniec akumulatora, gdy kręcisz rozrusznikiem. Ogrzewanie przedniej i tylnej szyby, włączone światła, świąteczne piosenki w radio na cały regulator i podgrzewacz do kawy podłączony do gniazda zapalniczki wymusza dużo pracy na alternatorze. Dobry akumulator pozwoli dobrze zarządzać dużym obciążeniem elektrycznym.

Czy rozgrzać silnik?

Wiele osób uważa, że powinno się rozgrzać silnik na postoju, ale jest to marnowanie paliwa. Silnik na postoju rozgrzewa się dłużej, a zmarznięty olej stawia większy opór utrudniając jego pracę. Oczyść okna ze śniegu i lodu zanim wyruszysz, aby mieć dobrą widoczność na drodze. Oczyść też pozostały śnieg (z dachu, maski, etc.) przy użyciu szczotki z miękkim włosiem.

Opony zimowe

Jak bezpiecznie jeździć autem? Zadbaj o właściwe ogumienie. Gdy temperatura spadnie poniżej 8 stopni Celcjusza powinieneś zacząć używać opon zimowych, ponieważ w tych temperaturach spisują się one lepiej od letnich. W ten sposób w znacznym stopniu zwiększysz swoje bezpieczeństwo. Samochód będzie się lepiej trzymał drogi i skróci się Twoja droga hamowania, jak także ryzyko poślizgu.

Pamiętaj, żeby je zdjąć jak zacznie się ocieplać na wiosnę, ponieważ miękkie mieszanki gumowe w oponach zimowych zużywają się szybciej na suchej nawierzchni. Nawet jeśli nie używasz opon zimowych pamiętaj, że bieżnik, i to dużo niego, jest bardzo wskazane posiadać. I jeśli wypuścisz powietrze z opon do 5psi, żeby wyjechać z zaspy pamiętaj, żeby później spowrotem je dopompować.

Apteczki pierwszej pomocy

Tak, wiemy, że każdy mówi, że powinno wozić się ze sobą dobrze wyposażony zestaw pierwszej pomocy, ale niewiele osób się na to decyduje.

Ale naprawdę, jest to dobry pomysł. Idealny zestaw na kryzys zimowy powinien zawierać koc termiczny, naładowaną latarkę z akumulatorem lub jedną z tych latarek z żarówkami LED na korbkę, extra skrobaczkę do lodu, worek z 2kg żwirku (żeby podsypać pod koła kiedy utkniesz), małą łopatkę, parę ciepłych rękawiczek, ciepłą czapkę, sweter flanelowy z kapturem, ręcznik papierowy. To dużo przedmiotów, żeby wrzucić do bagażnika, ale uwierz mi, że jak jeżdzisz samochodem kiedy wokół panują zimne warunki pogodowe może się zdarzyć, że taki zestaw uratuje Cię z opresji.

 AWD/4WD/4×4

Gdy spadnie pierwszy śnieg w Stanach Zjednoczonych najczęściej wypadki związane z warunkami pogodowymi mają właściciele pojazdów z napędem na cztery koła, ponieważ taki napęd sprawia, że myślą, że są jak Sébastien Loeb lub Collin McRae, gdy w rzeczywistości nie potrafiliby nawet poprawnie wypowiedzieć imion tych kierowców WRC. Jak bezpiecznie jeździć autem? Pamiętaj, że rozpędzi się ono tak samo sprawnie, ale już przy próbie skrętu zauważysz różnicę, więc jeździj powoli, aby utrzymać kontrolę nad pojazdem. W Anglii mówi się, że napęd na cztery koła pomoże Ci zakopać się w głębszym śniegu 🙂

Kontrola trakcji i stabilności

Jeśli jeździsz nowym samochodem są duże szanse, że jest on wyposażony w elektryczny system kontroli trakcji i stabilności. Oba używają hamulców – i casami komputera silnika – aby pomóc kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem. Kontrola trakcji monitoruje prędkość względną pomiędzy kołami, aktywując hamulce lub redukują moc silnika, aby ograniczyć obroty koła i ślizganie się koła. Kontrola stabilności dodaje boczne czujniki odchylenia i używa podobnych metod, aby utrzymać samochód w kierunku, w którym chcesz się poruszać. Kontrola stabilności zawsze zawiera kontrolę trakcji.

Ja bezpiecznie jeździć autem zimą? Powinieneś mieć zawsze włączoną kontrolę stabilności, ponieważ jeśli najedziesz na skrawek czarnego lodu przy prędkości 100km/h będąc na zakręcie na autostradzie może on Ci pomóc utrzymać samochód na drodze i pod kontrolą i może nawet uratować Ci życie. Z drugiej strony, jest powód dla którego system kontroli trakcji ma zawsze łatwo dostępny przycisk, aby móc go wyłączyć. Jeśli utknąłeś w śniegu, obroty kół czasem mogą pomóc Ci się wydostać. Kontrola trakcji zapobiega obrotom kół, więc gdy ją wyłączysz, Twój samochód może będzie mógł powrócić na drogę. Tylko upewnij się, że samochód na pewno się porusza. Jeśli utknąłeś w naprawdę głębokim śniegu i samochód wcale się nie porusza, kręcenie kołami tylko pogorszy Twój problem – zakopiesz się głębiej.

Wycieraczki

Tak jak akumulatory samochodowe, wycieraczki nie lubią być ignorowane. Zamontuj jakieś dobre wycieraczki na śnieg i lód, których ruchome części nie będą zamarzały łatwo. Upewnij się, że Twój płyn do spryskiwaczy jest dobrej jakości i nie zamarźnie w bardzo niskich temperaturach – sprawdź na opakowaniu. Nie dosypuj soli do zbiorniczka, no chyba, że jeździsz samochodem kogoś kogo naprawdę nie lubisz.

Zbiornik paliwa

Miej tak pełny jak to możliwe. Więcej paliwa oznacza więcej wagi, a to może oznaczać lepszą przyczepność. Drugim aspektem jest to, że prawie pusty zbiornik jest podatny na kondensację pary wodnej, która może tworzyć się w zbiorniku i zamarznąć w przewodach paliwowych uniemożliwiając rozruch samochodu.

Jak bezpiecznie jeździć autem zimą?

Przygotuj opony i akumulator przede wszystkim i wyjeżdżając na drogę bądź bardzo ostrożny. Zachowaj bezpieczną prędkość i odległość od innych użytkowników ruchu. Mam nadzieję, że ten krótki poradnik pomógł w odpowiedzi na pytanie ‚jak bezpiecznie jeździć autem zimą?’. Pamiętaj, że nie wszystko da się przewidzieć i często lepiej jest zostać w domu.