10 rzeczy, które opony mogą powiedzieć o Twoim samochodzie

Opony są jedyny połączeniem Twojego samochodu do drogi. Często zapominamy, że decydują one w dużym stopniu o naszym bezpieczeństwie na drodze. Często są pierwszą przyczyną problemu. Chcemy Ci pomóc właściwie odczytać co oznaczają poszczególne oznaki zużycia opon.

1) Zużycie tylko w środkowej części
Diagnoza: Opona została wypełniona zbyt dużą ilością powietrza powodując, że z drogą stykał się tylko środkowy pierścień. Przez to ucierpiała trakcja pojazdu, ponieważ tylko część gumy stykała się z asfaltem.
Aby znaleźć właściwe ciśnienie opon w Twoim aucie sprawdź tabliczkę/nalepkę na drzwiach lub instrukcję obsługi. Sprawdź ciśnienie gdy opony są zimne, zanim rozpoczniesz jazdę. Niektórzy twierdzą, że powinieneś wypełnić opony większą ilością powietrza, aby zmniejszyć opory toczenia poruszającego się pojazdu i podnieść ekonomię zużycia paliwa. Jest to głupie rozwiązanie. Dlaczego? Możesz zaoszczędzić trochę paliwa, ale zapłacisz więcej za wymianę przedwcześnie zużytych opon.
Jeśli ciśnienie opon jest prawidłowe, ale wciąż obserwujesz większe zużycie środkowej części opony może to oznaczać, że koło i opony nie są właściwie dobrane. Istnieje jednak pewne zastrzeżenie: niektóre sportowe samochody o dużej mocy z napędem na tylnie koła powodują zużycie środka opony, nawet jeżeli są one właściwie napompowane.

2) Pękanie i tworzenie się balonów w ścianie opony
Diagnoza: zazwyczaj przyczyną jest jeżdżenie po dołkach w drodze, studzienkach, krawężnikach, itp. Niedopompowanie lub nadmierne wypełnienie opony powietrzem zwiększa ryzyko uszkodzeń od uderzeń.
Duże pęknięcia w ścianie opony, które biegną wzdłuż felgi są albo spowodowane przez uderzenie lub spowodowane przez nieustanne niedopompowanie opony. Wiele małych pęknięć w ścianie opony lub blokach bieżnika jest spowodowane wiekiem opony i działaniem czynników zewnętrznych.
Tworzenie się wybrzuszeń, które przypominają balony – najczęściej na bocznej ścianie opony – są powodowane przez uderzenie, które powoduje uszkodzenie wewnętrzne, ale uszkodzenie nie pojawia się przez kilka tygodni lub miesięcy. Gdy widzisz pęknięcia lub wybrzuszenia będziesz zmuszony zakupić nową oponę, ponieważ ta w każdej chwili może przestać spełniać swoje zadanie.

3) Bańki (półokrągłe wycięcia)
Diagnoza: Wzorek wzniesień i dolin tworzy się, gdy zużyte lub uszkodzone elementy zawieszenia powodują, że opona podskakuje podczas podróży samochodem, spadając mocniej na niektóre partie opony niż inne. Zużyte amortyzatory są zazwyczaj przyczyną, lecz cokolwiek co łączy koło z resztą samochodu może być winowajcą.
Bądź jednak ostrożny ze swoją diagnozą. Źle zbalansowana opona także może powodować powstawanie łysych fragmentów, jednak będą one mniejsze. Nie będą wyglądać jak wzgórki i doliny.

4) Skośne zużycie
Diagnoza: Ten problem najczęściej występuję na tylnych oponach w samochodach z napędem na przednie koła z nieprawidłowym ustawieniem zbieżności. Może też być spowodowany przez niewystarczające przerwy w obrocie kół lub jeśli często przewozisz ciężkie ładunki w bagażniku samochodu mogą one zmienić geometrię zawieszenia.

5) Zużycie zewnętrznych krawędzi
Diagnoza: Gdy wewnętrzne i zewnętrzne brzegi są starte bardziej niż środek opony świadczy to o niedopompowaniu opony. Jest to prawdopodobnie najbardziej niebezpieczny stan dla opony, ponieważ będzie się ona bardziej wyginać, a ciepło, które się akumuluje może spowodować wybuch! Niedopompowane opony nie absorbują dobrze nierówności i mogą uszkodzić zbieżność przednich kół lub uszkodzić zawieszenie.
Jak uniknąć niedopompowania opon: sprawdzaj ciśnienie w oponach raz w miesiącu. Nie polegaj na systemie monitoringu ciśnienia w oponach, jako że jego próg zazwyczaj wynosi 25% niedopompowania. Oznacza to, że opona, która powinna mieć 28 psi może mieć 22 psi zanim zobaczysz kontrolkę ostrzegającą, a to może być wystarczająco nisko, aby zniszczyć oponę.

6) Zużycia opony w kształcie ramp biegnace w poprzek opony (‚feathering’)
Diagnoza: (niższe brzegi ramp są zaokrąglone, a wyższe zaostrzone) Najczęściej oznacza to złe ustawienie zbieżności. Jeśli jest ona ustawiona prawidłowo, wtedy zużyte lub uszkodzone panewki zawieszenia mogą powodować zmianę zbieżności kół podczas jazdy. Zwróć uwagę na zużyte lub uszkodzone przeguby kulowe i łożyska koła.

7) Płaskie miejsca na powierzchni opony
Diagnoza: Powstają one, gdy kar był na przykład w poślizgu – np. gdy kierowca zahamował przed jeleniem, który wyskoczył nagle na drogę. Samochód bez ABS jest bardziej narażony na zablokowanie kół, które może spowodować łyse miejsce.
Także samochody, który są zaparkowane przez bardzo długie okresy czasu są narażone na tworzenie się łysych miejsc, gdy ciężar samochodu zdeformował miejsce opony stykające się z podłożem. W przeciwieństwie do płaskich miejsc wynikających z poślizgu, te nie mają dodatkowego zużycia bieżnika, opona jest tylko zniekształcona. Opony radialne (promieniowe) mają ten problem, ale bardziej podatne na niego są opony diagonalne.

8) Rampy jak w punkcie 7, tylko biegnące wzdłuż opony (heel-toe)
Diagnoza: Jest to najczęstsze uszkodzenie opony jakie obserwujemy, tak częste, że ludzie myślą, że jest to normalne. Bloki bieźnika będą wytarte, a jego tylne krawędzie ostre. Wskazuje to na nieodpoweidnie przerwy w rotacji opon. Sprawdź instrukcję swojego samochodu i upewnij się, że nadążasz. Zazwyczaj należy zamieniać opony – przód na tył – co 6 miesięcy lub co 9500-12500km. Złe ustawienie zbieżności lub zużyte lub uszkodzone panewki, przeguby kulowe lub łożyska koła także mogą spowodować taki rodzaj zużycia opony.

9) Zużycie jednostronne
Diagnoza: Ustawienie wypukłości opon jest nieprawidłowe powodując pochylanie się opony na jedną stronę. Zabierz samochód na ustawienie zbieżności. Zużyte lub uszkodzone sprężyny, łożyska kulowe i panewki mogą również powodować zużywanie się jednostronne opon jak również częste wożenie ciężkich ładunków, niewłaściwe ustawienie zbieżności, niewłaściwe przerwy w zamianie opon.

10) Wskaźnik zużycia opony – grzbiety pomiędzy bieżnikiem opony nie dotykające powierzchni jezdni
Diagnoza: Gdy bieżnik zużyje się do stanu, że zrówna się ze wskaźnikiem zużycia opony, oznacza to, że opona zakończyła swoje życie. Zazwyczaj biorąc pod uwagę warunki atmosferyczne nie będziesz chciał czekać aż wskaźniki zrównają się z bieżnikiem.
Bieżnik typowej opony ma głębokość 8.7mm. Kanały mają za zadanie odprowadzać wodę i przeciwdziałać hydroplaning. Wskaźniki zużycia opony mają wysokość 1.6 mm. W Auto-Kram rekomendujemy jednak nie mniej niż 4mm do jazdy po śniegu i nie mniej niż 3mm do jazdy po deszczu lub deszczu ze śniegiem. Wydajność podczas jazdy w deszczowych warunkach znacznie spada poniżej 3mm, więc wymień oponę zanim jej wskaźniki zużycia zrównają się z oponą.